Foredragsrække

– 4 foredrag der omhandler emner af fælles interesser.

Emnerne ligger inden for kategorierne: nærområdet, kunst/kultur, livsstil & have/bæredygtighed.

Tanken er at samle beboere i området om emner, der berører os alle og på den måde være med til at skabe debat og styrke fællesskabet.

Foredragene er gratis men kræver tilmelding af plads hensyn.

Følg med i processen her på siden.

Foredrag nr 1, Nærområdet

v/ Anders W. Berthelsen

Der er lagt op til en spændende og nærværende aften når Anders W. Berthelsen​ tager os med en tur rundt i Tarup og Pårups tilblivelse og udvikling gennem årene.

Foredraget afholdes d. 13 september kl 19.00 i Aulaen på Tarup skole

Der er begrænsede antal pladser, så man skal tilmelde sig.

Anders W. Berthelsen​ er uddannet cand.mag. med hovedfag i dansk, Odense Universitet og har arbejdet som journalist og redaktør gennem mange år. Anders har en lang række udgivelser og er også manden bag bøgerne om Odenses bykvarterer – blandt andet Tarup Pårup bogen.

Foredrag nr 2, Kunst/kultur

Rundvisning og foredrag på Galleri Galschiøt

I bydes på en stående kop kaffe mens Jens Galschiøt viser rundt i en 45 minutters tid. Derefter mødes I i det store galleri hvor man kan hvile benene og drikke en sodavand, mens Jens fortæller om hvad der driver ham i hans arbejde. Til sidst vil der være tid til at gå rundt og kigge på egen hånd. Under hele forløbet kan der stilles spørgsmål.

Jens Galschiøt er en ener på både den internationale og danske kunstscene, hvor hans kunstneriske aktiviteter altid har vakt stor opmærksomhed. Han har noget på hjerte, og med sit voldsomme engagement, brændende energi og kunstneriske talent, får han sine skulpturer og kunstneriske happenings til at berøre alle som er vidne til dem.

Galleriet Galschiøt er et af Danmarks største og mest spektakulære private kunstværksteder, der strækker sig over et areal på 10.000m2.

Rummet er fuld af aktiviteter, og udover kunstnerens værksted er der også et bronzestøberigalleributikkunstskoler, kurveværksted, tv-studios, skulpturpark og et 400 m2 kunstgalleri.

Praktisk info:

• Galleri Galschiøt – Banevænget 22, Odense N.
  • Parkeringsmuligheder lige uden for galleriet og på banevænget.
  • Arrangementet vare minimum 2½ times tid.

Bemærk arrangementet afholdes både den 13/11 og den 23/11, begge dage kl 18.30.

Foredrag nr 3, Livsstil

v/ hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen

Den lille forskel på mænd og kvinder
– i forhold til stress, motivation og restitution

Hør om kønshormonernes indflydelse på hjernens udvikling. Hvordan får vi mænd og kvinder til at samarbejde?

Tag hjernen med på arbejde!

Bliv provokeret af hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen, en af Danmarks førende kapaciteter indenfor forskellen på mænds og kvinders hjerner.

Kvinder er fra naturens side bedre til at restituere end mænd er. Det er heldigt, for de skal også holde til meget mere i hverdagen end mænd skal. Hør om andre tankevækkende forskelle på mænds og kvinders hjerner, der bl.a. forklarer hvorfor vi reagerer forskelligt på krise og modgang.

• Hør om kønshormonernes indflydelse på hjernens udvikling.
  • Hvad skal man tage hensyn til, når man skal motivere en mand?
  • Få indblik i, hvad der sker i hjernen, hvis vi ikke har tid til at restituere.
  • Hvordan får vi mænd og kvinder til at samarbejde?

Foredraget afholdes d. 25 januar 2024 kl 19.00 i Aulaen på Tarup skole

Foredrag nr 4, Have/bæredygtighed

v/ forfatter Signe Wenneberg

Bæredygtighed for grundejere – hvad kan vi gøre, for at fremtidssikre vores grunde, haver og huse i en tid med klimakrise og biodiversitetskrise. Den gode nyhed er, at dit hus bliver mere værd – din have bliver dejligere at være i – samtidig med at du tager højde for tidens udfordringer. Kom til foredrag med Signe Wenneberg – journalist, forfatter og hverdagsaktivist. Hun fortæller helt nede på jorden – og også sjovt – hvordan vi selv kan være den forandring vi ønsker at se i verden, hjemme på vores egne matrikler. Det kommer til at handle om træer, ukrudt, høns, køkkenhaver, sugende belægninger, byggeri med genbrugsmaterialer og om jordforbedring med kompost. Se @signewenneberg på Instagram eller www.signewenneberg.dk