I løbet af foråret vil trafikudvalg fra begge grundejerforeninger mødes og arbejde videre med indholdet fra gåturene. Dette indhold vil blive sammenholdt med resultaterne fra velfærdens fundament. Her viste spørgeskemaundersøgelse og tilkendegivelser på borgermødet at der er trafikale udfordringer flere steder i vores bydel. Dem arbejder vi videre med.

Gåtur med Søren Windell

Mette Lyngdal, Søren Windell, Carsten Myhr

Den 9 november var formanden for Åløkke grundejerforening Carsten Myhr og formanden for Gl. Tarup grundejerforening Mette Lyngdal på gåtur med Søren Windell langs rugårdsvej. Det var en fin tur trods efteråret viste sig fra den våde side. Vi talte om der kunne skabes et lyskryds, som kunne dække både Jernbanegade og krydsningen af Søhusstien ved Rugårdsvej. Søren Windell ville kigge nærmer på det samt også gerne se på hastighedsnedsættelse på Rugårdsvej, men han ønskede at få en faglig vurdering fra forvaltningen og politiet, for at undgå at få lange bilkøer i myldretiderne.Søren Windell gik ind for at få gode forhold for cyklisterne, det vil være optimalt, hvis børnene kan transportere sig selv sikkert i trafikken.Søren Windell var meget forarget over, at grundejere i mange tilfælde ikke klipper deres hække og andre planter, så disse holdes væk fra fortovet. Flere steder har hække “spist” det halve Fortorv eller mere. Han var inde på, at man kan bede kommunen om at klippe hækkene for ejernes regning. Beplantninger må ikke rage ud over det offentlige areal.Søren Windell syntes, det kunne være en god ide at plante træer og så blomster, hvor der er plads til det det. Rugårdsvej fremstår mange steder som meget slidte områder, der trænger til at blive frisket op.

Gåtur med Maria Brumvig

Maria Brumvig, Carsten Myhr

Den 15. november 2021 gik Carsten Myhr fra Åløkkekvarterets Grundejerforening tur med Maria Brumvig på Rugårdsvej.Mette Lyngdal fra Gl. Tarup Grundejerforening kunne desværre ikke deltage pga sygdom i familien.Maria vil gerne arbejde for, at der bliver skabt bedre forhold for cyklisterne.Og vi talte om, at cyklister og fodgængere kan deles om pladsen i det forløb, hvor Rugårdsvej er meget smal.Vi talte også om at sikre bedre overgange for fodgængere og cyklister ved Kronsbjerg, Eddavej og ved Fakta. Rugårdsvej gennemskærer skoledistriktet, og skolebørnene skal kunne komme sikkert til og fra skole.Vi drøftede hastigheden på Rugårdsvej, og Maria vil gerne se på, hvad der er muligt i forhold til lovgivningen. Måske 40 km/t.Endelig synes Maria Brumvig, at det vil være dejligt med blomster og træer i de mængder, der er plads til på og ved Rugårdsvej. Der er god plads at plante på inde ved Kongensgade og ude ved Rismarksvej.Måske kan der blive plads til blomsterrabatter ved siden af cykelstien.Vi lagde mærke til, at nogle grundejere ikke klipper deres hække og planter ind til skel.Nogle steder er mindre end halvdelen er fortovet farbart.En dejlig tur på en kølig novemberdag.

Gå tur med Brian Dybro

Carsten Myhr, Lars Horn Rasmussen, Brian Dybro, Mette Lyngdal

I dag gik vi … Mette Lyngdal fra Gl. Tarup Grundejerforening og Carsten Myhr fra Åløkkekvarterets Grundejerforening … en tur på Rugårdsvej sammen med Brian Dybro og Lars Horn Rasmussen fra SF.De mente begge, at det kunne være en god ide’ at få lavet cykelstier i hele forløbet fra Kongensgade til Rismarksvej. Vi talte om, at man på de smalleste steder kunne lade cyklister og gående dele pladsen.Vi talte om, at skoleeleverne og andre har svært ved at krydse Rugårdsvej på en forsvarlig måde … politikerne mente, der burde laves fodgængerovergange eller lignende nødvendige ting for at løse problemet. Brian Dybro mente, at det vil være godt, hvis hastigheden på vejen bliver nedsat til 30 km/t eller 40 km/t. Det vil gøre en positiv forskel for de bløde trafikanter og for beboerne langs Rugårdsvej.Vi talte også om, at den overskydende plads kan anvendes til smukke beplantninger ved Kongensgade og ved Rismarksvej.Vi havde en dejlig tur med opmuntrende løfter fra to politikere.Torsdag den 14. Oktober holder vi politiker møde i Gl Tarup.Det foregår i aulaen på Tarup skole, Tarupgårdsvej 1, Alle er velkommen

Gå tur med Christoffer Lilleholt

Carsten Myhr, Axel Lund Henriksen, Mette Lyngdal, Christoffer Lilleholt

Her til morgen gik vi … Carsten Myhr , Axel Lund Henriksen og undertegnede tur på Rugårdsvej sammen med Rådmand Christoffer Lilleholt … og det var en dejlig morgen, hvor den heftige morgentrafik var overstået.Vi bemærkede, at der ikke er plads nok på de arealer, der er afsat til cyklister.Rådmanden talte om, at der kunne skabes god plads til cyklister, hvis man lader fodgængere og cyklister deles om pladsen, der er til rådighed.Nye cykelstier bliver lavet med høje granitkanter hvilket formentlig vil virke hastighedsdæmpende for bilisterne.Vi talte også om, at der kan etableres bedre overgange for de, der skal krydse vejen til fods eller med cykel.Vi drøftede forskellige muligheder for hastighedsnedsættelser for biler … 30 km/t eller 40 km/t … WHO anbefaler, at man i alle byer i verden sætter hastigheden til 30 km/t.Vi talte også om, at man på den inderste del af Rugårdsvej kunne nøjes med et spor i hver retning og få plads til at skabe en smuk indgang til Odense Centrum … og ligeledes skabe en smuk port til Odense på det store vejareal ud for Fakta ved Rismarksvej.Myhr, Axel og Mette

Gå tur med Susanne Crawley

Carsten Myhr, Susanne Crawley, Mette Lyngdal

I dag tog vi hul på et nyt stort emne.RUGÅRDSVEJ.Rugårdsvej er en meget trafikeret indfaldsvej til Odense … men den er meget slidt og ikke særlig sikker for de bløde trafikanter.Vi har indledt et samarbejde med den Åløkke Grundejerforening … hvor formanden, Carsten Myhr, også glæder sig til det samarbejde.Vi ønsker, at Rugårdsvej får en ordentlig grundig renovering i forløbet Kongensgade til Rismarksvej.Vi talte om, … at der laves gode moderne cykelstier i hele forløbet… at hastigheden for biler kunne nedsættes til 30 km/t… at der laves gode passager / lyskurve mm, der sikrer de bløde trafikanter, som skal passere vejen f.eks. ved Søhusstien… at hele forløbet forskønnes med gode træer og blomster. I dag gik vi en god lang tur med Susanne Ursula Crawley Larsen.Vi havde et godt møde midt i trafikken og støjen … og vi talte om at få omdefineret Rugårdsvej til en moderne vej midt inde i byen, hvor vi tager hensyn til de bløde trafikanter. Begge foreninger vil drøfte emnet på politikermøder i november måned. Susanne Crawley tænkte, at Rugårdsvej kunne blive et emne i budgetforhandlingerne i 2022. Vi har aftalt gåture på Rugårdsvej med andre politikere … herom senere.

Opstarten

Vi har fået en invitation fra Åløkke grundejerforening. De vil gerne indgå i et samarbejde med os omkring bedre cykelstier langs Rugårdsvej, på stykket mellem Rismarksvej og vestre Stationsvej. Efter sommerferien går vi en tur langs Rugårdsvej og indsamler materiale til den videre process.

Onsdag den 11. august gik Peter Svejgaard og Mette Lyngdal en tur langs Rugårdsvej sammen med Myhr og Alex der er hhv formand og næstformand i Åløkke grundejerforening. Vi kiggede nærmere på udfordringerne for cyklisterne langs strækningen fra Nissan til Rismarksvej. Vi vil efterfølgende komme med noge bud på hvad der eventuelt kunne gøres der ville gavne både vores område og odense som helhed. Bla med inspiration fra tilsvarende veje i resten af odense. Der næst er planen at invitere nogle politikere ud til selvsyn.

2*formænd og 2*næstformænd på besigtigelse af Rugaardsvej 11/8-21